2008-02-19

Malaysian Road Movie Part 2

Den andra dagen började strålande. Efter en Malaysisk frukost hos familjen tog jag farväl och satte av på en mindre väg mot havet. Solen sken från en klarblå himmel. Livet var så där lättsamt och skönt som det bara kan vara när man är på resande fot och man inte vet riktigt vad som väntar runt hörnet. Jag passerade små tempel längs vägen och byar som verkade var mer dominerade av kineser jämfort med de klassiska malaysiska "kampong". Efter den inledande 'cruisen' fick jag sedan färdas en bit på motorvagen. Det handlade mest om ren transport på långa raka vägar genom ett kuperat landskap dar man kunde se vägen veckla ut sig kilometervis mot horisonten. Det som slog mig under färden var vad jag uppfattade som en ganska välmående malaysisk medelklass med glänsande bilar pa garageuppfarterna och familjer som grillade pa sina tomter. Jag hade nog förväntat mig mer enkla förhållanden.

Under 60-talet genomfördes den s.k. "bumiputra reformen" i Malaysia (Bumiputra malayisk; 'Princes of the soil'). Den avsag att jämna ut förhållandena där kineserna hade en stor ekonomisk makt medans malayer ofta levde fattigt pa landsorten. Man gav bättre förmåner och lån till Malayer och rabatterade hyror pa mark. Dessa 'reformer' jämnade ut relationerna mellan Kineser och Malayer (men resulterade också i våldsamma upplopp med många döda pa båda sidorna. Vid ungefar samma tidpunkt förklarade sig Singapore självständigt och är nu en kines dominerad stat med 70-80% kineser). De bortglömda folket i allt detta ar Indierna som har det svårast av de etniska grupperna i Malaysia. For ett par månader sedan var det också protester i KL som drevs av indiska intressegrupper. Det slogs ner ganska våldsamt.

Efter många oväntade vändningar och spontana avstickare till små fiskelägen kom jag till slut till havet. Monsunvindarna låg pa for fullt när jag kom till Desaru och jag åkte längs den långa strandvägen. Det var i stort sett fullbokat överallt och jag fortsatte till Kampong Rengit. Där övernattade jag andra dagen.

3 comments:

Anonymous said...

Visst är det skönt att resa och bara kunna släppa allt som har med vardagen att göra. Fortsätt inspirera med din reseberättelse.

Hans said...

Hej,

Skoj du uppskattar sammanstallningen. Resandet har mycket av forskningens lockelse att upptacka nya saker. Antar at det ar en av bonusen av att jobba utomlands, man har alltid en spannade semester runt hornet.

Anonymous said...

Hej. Har med nöje tagit del av reportaget. Hur kommer det sej att kineser ser ett annat lejon än vi, fastän vi tittar på samma lejon? I Lund snöar det idag och i Uddevalla var det 30 cm och kaos, sa dom i TV.