2008-05-14

Depressioner


Jag har följt SvD's serie om depressioner och hittade följande lilla fakta ruta som jag på något satt kunde relatera till.

" Pengabrist en riskfaktor

Brist på pengar är en riskfaktor för depression, enligt en forskningsgenomgång från Statens folkhälsoinstitut. FHI har gått igenom vetenskapliga rapporter i Västeuropa.

• Avsaknad av förmögenhet trefaldigar risken.
• Låg inkomst fördubblar ­risken.
• Kort utbildning ökar risken med 30–50 procent.

Slutsaten från FHI är att utbildning, ekonomiska tillgångar och arbete bidrar till ekonomiskt oberoende, social status och fler valmöjligheter, något som kan främja en positiv ­psykisk hälsa."

Jag kan bara instämma i dess anmärkningar genom att referera till mig eget liv. Ett någorlunda stabilt jobb och ekonomisk säkerhet kan göra skillnaden mellan en miserabelt inre känsla eller en känsla av möjligheter och meningsfull tillvaro. Aven om det inte ar en lösning på allt så kan det kanske ses som en pusselbit for ett bättre liv. For mig ar det ganska klart att depressioner kan ha både sociala och biologiska orsaker och att dom korsvis kan förstarka varandra om det vill sig illa.

Fast å andra sidan har jag aldrig befunnit mig i ett stuporöst tillstånd som en del av fallen jag såg nar jag jobbade extra pa St:Lars. Dom låg stela, utslagna och stumma på sangen med en stirrande blick upp i taket. Om dom inte vaknade upp efter ett par dagar ordinerades ECT av en läkare (El Chock Terapi). Det brukade satta sprätt pa neuronerna. Och dom kom tillbaka från behandlingen som väckta fran dom döda. Sa det finns depressioner och sa finns det depressioner

Bilden: En snubbe har precis loggat in pa internetbanken for att kolla kontot. Dagen innan var han pa krogen :-)

2 comments:

Anonymous said...

Ja, det är orättvist att de mindre välbeställda också ska vara mera deprimerade än de småförmögna. Varifrån kommer egentligen föreställningen om de glada luffarna och bohemerna i världslitteraturen? Är de bara författarnas och läsarnas tröst och de feta brackornas alibi?

Hans said...

Det kan vara sa. men det finns ju en del realistiska skildringar också som inte ar sa lockande. Som "Brott och Straff" och "Sult" dar det mesta bara ar deprimerande. "Vagen till klockrike" har ju sina komiska delar men ar också den en blandning.