2008-05-07

Två år i en annan del av världen - Ett hopkok

Jag hade en en slags plan eller analys som jag ville förmedla och jag har påbörjat ett par poster som sparats som "drafts" i ett antal veckor. Sen blev jag trott pa det hela och jag har nu klippt och klistrat ihop det hela till ett inlägg.

Jag har alltid (forsokt) vara intresserad av andra kulturer och levnadsmönster. Sa har långt kan jag dock konstatera att det ar ett mycket omständlig och mer komplicerat projekt an vad man kan tro att tränga igenom kulturens fernissan och verkligen bli del av en annat samhälle. Det paradoxala är att jag snarare tycker mig bättre förstå (i betydelsen mer mångfacetterat betrakta) mitt hemland Sverige, västvärlden och hela dess kulturella överbygge. Det gamla talesättet "Att man inte ser alla träden därför att skogen står i vägen" stämmer väl in. Europa har under åren jag bott här blivit en kontinent, en vänsterspalt sorterad under "World News" i dagstidningarna. Dess interna konflikter och samtidigt undfallenhet och brist på gemensam hållning framstår ibland i pinsam dager. Också välfärdsstatens problematik och dess konsekvenser i form av segregerade samhällen, med upplopp, nedbrända skolor och utanförskap bland invandrare. Jag antar att en del av förklaringen ligger i en flyktingpolitik baserad på moraliska imperativ snarare an nytta (i form av arbetskrafts invandring). En annan förklaring ar att välfärdsstatens kostar pengar att finansiera vilket leder till färre anställda (eftersom arbetsgivar avgifter och dylik ar så höga) vilket leder till en svag efterfrågan på lågutbildad arbetskraft.

Singapore ar ingen demokrati men landet har i alla fall lyckats med att skapa vad dom kallar "Etnisk Harmoni" (Racial Harmony) och man har en låg arbetslöshet och obefintlig brottslighet. Landet tycks å andra sidan inte känna någon som helst skyldighet att bedriva välvilligt skydd för förföljda. De flesta gästarbetarna är byggnads arbetare från Kina och Thailand som slussas runt på öppna flak från och till jobbet. Det lär också jobba 400.000 barnpigor som lämnat hem, familj och egna barn for att jobba for slavlöner (med europeisk standard som mätt), inte sällan flera ar i sträck. Historier om deras öden ar många och jag har själv pratat med ett fåtal, en lön på 1500 i månaden for 10-12 timmars arbetsdag 6 dagar i veckan (ibland 7) och historier om hur de inte bara arbetar for en familj men också skickas över till mor och farföräldrar for städa deras lägenheter också.

Singapore saknar pa manga vis en unik identitet, en egen tradition och historia. Det var en o som tillhörde Malaysia fram till 1965 och som dominerad av en kinesisk befolkning. Landet sjal (eller avsaknad av den samma) ar ett hopkok av olika influenser och ideer. Regeringspartiet People Action Party (som suttit vid makten sedan 1965) sticker inte under stol med att dom sneglar pa andra länder och fiskar upp ideer som ar framgångsrika eller som funkat val for andra nationer. Jag ar ganska övertygad om att dom sneglade pa Sverige miljonprojekt, Gunnar Myrdal och andra förespråkare for social ingenjörskonst ar / var stora namn i Singapore. Pa 70-talet genomdrev man enorma byggprojekt, man skulle riva ner det gamla och for Singapore in i det moderna samhället. Man startade det standardiserade HDB (House and Developing Project) med avsikten att alla skulle fa ett tak över huvudet i en standardiserad lägenhet. Alla Singapores s.k. "heart lands" följer modellen med förortstorg, medicin klinik, några butiker och ibland en post eller en bank, allt omgivet av höghus. Precis som i Sverige kanske rivningsglädjen och nybyggarandan gick for långt och en del av ons historia gick förlorad pa kuppen. Manga Singaporeaner vittnar om att dom saknar "kampong livet" med sin avkopplade attityd och enkelhet och åker istället över till Malaysia dar mycket av detta finns bevarat.

For ett par veckor var jag nere i stan och sag annu ett av alla dessa glada amatör grupper dansa square dance pa offentlig plats. Det var kineser i cowboy hattar och bots som genomförde en uppsättning osynkroniserade rörelser. Jag skulle kunna raljera en hel del har men avstår med respekt for att dom i alla fall gjorde någonting med en god intention. Tankarna drev dock ivag till Fat Boy Slims "Praise You" Varlden basta Cool-Roliga Video.

No comments: