2008-04-28

Helg

Så var helgen över. Jag ägnade en stor del av lördagseftermiddagen åt den manliga sysselsättningen att meka med motorcykeln. Robert M. Pirsig har val beskrivit mekandet som filosofisk verksamhet i sin bok "Zen och konsten att sköta en motorcykel". Det är inget jag skulle vilja syssla med for livet men som en slags terapi eller aktivitet tycker jag faktiskt om att ägna mig at MC'n. När man efteråt känner att hojen låter bättre och prestandan har ökat så kan man vara nöjd med sig själv. Jag justerade kopplingen, spände kedjan och lossade på kåpan till drivhjulet och rengjorde innanför. Otroligt vad mycket skit det kan ansamlas. En enkel sak som att spänna en slackande kedja resulterade i förbättrad acceleration.

Söndagen gjorde jag en lokal utflykt. Tog en sväng till ostsidan och tittade på Pasir Park, dar dom har en liten strand och man kan hyra rollerblades och åka runt pa de skuggade vägarna. Av en slump kom jag att åka förbi IKEA mega mall. Jag fick naturligtvis stanna till for att äta köttbullar på restaurangen, sedan handlade jag lingonsylt, saltgurka, knäckebröd, sill, kaviar och geléhallon i deras butik. Personligen tror jag att IKEA och Kamprad har gjort mer for att kampanja Sverige och det svenska mer an alla ambassader och utbytesprogram tillsammans. Man känner sig lite stolt över Sverige när man går runt därinne. Jag har hört många asiater säga att dom verkligen älskar IKEA. Och hela butiken är så Svensk, genomomtänksam mot handikappade, barnfamiljer och med 100 dagars bytesrätt och ingen dunka dunka musik när man promenerar runt bland hyllorna. Restaurangen var fullsatt till sista plats med kineser, malayer och indier som åt köttbullar eller kokt lax med hollandaise sås. Alla verkade vara väldigt nöjda med sin sväng pa IKEA.

Inom Singapore åker jag ibland runt pa chans, jag tycker mig kunna ön sa val och jag ar saker pa att det alltid kommer att dyka upp någon skylt med en referens punkt som jag kan sikta in mig på. Jag har nu lärt mig att jag har begränsade kunskaper om nordostsidan. Hamnar jag dar kan jag åka runt i cirklar och det ar mer slumpen som avgör om jag kommer på rätt spår igen. Sa skedde i Söndags och efter mer an en timmes irrande kunde jag i skymningen komma tillbaka till mer kända områden i centrum varifrån jag hade startat. Landade i Little India i kvällningen och det är ett spektakel for sig på söndagar. Horder, och vi pratar verkligen om horder, av indiska män som drar runt i tusentals eller bara hänger på sin lediga dag. Det är lätt surrealistiskt att kryssa genom smågatorna och se detta spektakel. Efter det stannade jag till pa Starbucks, kopte mig Wired Magazine och kopplade av innan jag satte av hemåt runt 22.00.

Picture. Robert M. Pirsig and his bike

6 comments:

Anonymous said...

Så du hänger fortfarande i Little India på söndagarna. :-)

Hans said...

Tjena,

Ja du har ju vart dar ocksa, det bli värre framåt kvällen kan jag meddela :-)

Anonymous said...

Svårt att föreställa mig hur det kan bli värre.
Blev en ganska lång ölkväll med Nicke igår, och en lång tv-spel dag med Nicke idag.

Hans said...

Det later som ett värdigt ungklarlsliv, nagat som män i stadgade relationer bara kan drömma om :-)

Anonymous said...

Jag har förstått av Niklas att det är en generationskrav. Flera av hans yngre kollegor som både är gifta och har barn ägnar mycket tid på tv-spel. Det finns hopp.

المنزل المثالي للخدمات المنزلية said...

شركة نقل عفش بالخرج
شركة مكافحة حشرات بالخرج
شركة تنظيف بالخرج
مكافحة النمل الابيض بالخرج
شركة رش مبيدات بالخرج