2008-10-20

Nystart för bloggen

Hej

Då vart man tillbaka på på norska västkusten igen. Jag har vart här ett par dagar nu och det är ganska segt för tillfället. Det har varit det typiska norska höstvädret med tunga regnsjok som drar in som krigiska härar från havet. Jag hoppas att hitta ett tillfälligt jobb för att få budgeten balanserad och förhoppningsvis kan jag senare hitta en båt. Det är ett speciellt liv här, en mycket vacker stad, en karg folksjäl (om det nu finns något sådant som en folksjäl) och en stor del bohemer och globetrotters som kommer hit för att söka lyckan. Det skall sägas att många åker hem besvikna. man har för lite ekonomiska marginaler, jobben uteblir eller så tycker man helt enkelt att det är för mycket slit. Det finns hos många en romantiserad ide om livet på norska kusten. Det är en märklig verksamhet, man kan gå och dra i veckor ibland sedan blir det plötslig jobb dag och natt eller någon båt behöver folk. Men dom där veckorna kan vara ångestfyllda, pengarna sinar, tristessen infinner sig och man ifrågasätter varför man är här överhuvudtaget. I skrivandets stund har jag själv tvivel skall ärligt inrymmas men jag vet att stämningen vänder så det gäller mest att ha tålamod. Nu skall jag avsluta för idag. Jag sitter i hallen till min hybel för byggnadens trådlösa nätverk når inte in i vardagsrummet. Sitter och lyssnar på Dire Straits "Comunique". Förutom att Knopfler är en grym gitarrist så skriver han en hel del bra texter också. Ha det bra därhemma.

2 comments:

Anonymous said...

Tjenare Hans

Ha det gott i Norge.
Keep on writing.

Magnus

Hans said...

Tjenare,

hoppas att NYC trippen var bra. Skall skriva med jämna mellanrum.

hans