2008-11-16

Den gångna veckan

Nu har jag varit här i nästan en månad. Inte en arbetsdag så här långt men jag vill fortfarande tro att det vänder. Livet här skulle kunna vara riktigt bra om bara jag fick jobb. Jag bor i en fin vindshybel i centrum med utsikt över brosundet och har det hyfsat bra i största allmänhet. Men nu är ju världen så beskaffad att man behöver en inkomst (inte nödvändigtvis så stor) för att överleva. Jag tog tyvärr ut en liten seger i förskott förra veckan då det verkade som det var ett jobb på gång. Dristade mig till och med att gå till musikaffären och titta ut en ny gitarr om det skulle komma in lite pengar. Den får vänta ett tag till.

I helgen provade jag på att fasta i 48 timmar (jag har just brutit fastan när jag sitter här och skriver). Det känns inte så dumt alls faktiskt. Jag har fastat vid ett tillfälle tidigare, det var i Lund. Jag och en korridors kamrat härdade ut i fyra dagar innan vi störtade ner till Ulrikedals pizzeria. Vill minnas att det blev en del öl också. Den här gången har jag vart mer disciplinerad och jag har förstått betydelsen av en försiktig övergång från fasta till ätande. Följaktligen har jag idag bara ätit färsk frukt och lite naturell yoghurt. Imorgon står det ångkokta grönsaker på menyn. Vissa röster inom läkarvetenskapen menar ju att fasta inte har något medicinskt värde och att det rentav kan vara ohälsosamt. Det kanske är så att om man använder det som ett sätt att banta eller utan eftertänksamhet så fyller den ingen funktion. Jag själv känner mig i vilket fall starkare både fysiskt och psykiskt efter dom här dagarna. En intressant iakttagelse är det känns som om maten smakar bättre eller mer, doftsinnet tycks också ha förbättrats och mina bihålor som ofta brukar vara småtäppta känns öppna och rena. Ett annat själ för fastan var att jag började få känningar av gikt (som orsakas av vissa typer av proteiner). Det har nu gått tillbaka helt och hållet. Min slutsats, baserad på min erfarenhet, är att om fastan rätt genomförd kan den ha goda effekter för hälsan. Den har också fått mig att fundera närmare på vad och hur jag äter. Det hela får ses som ett intressant experiment som jag kan mycket väl kan tänka mig att göra igen.

Vad mer. Det har blivit en del film och litteratur. Nedan en liten lista över den gågna veckans kulturkonsumtionen. Kanske kan någon få något tips:
  1. Gudfadern 1-3 - Tio timmars gansterdrama
  2. Parfymen - Riktigt bra fim baserad på en tysk bästsäljare
  3. Vera Drake - Om abortens pionjärer i England
  4. Falskmyntaren - Verklighetsdrama om falskmyntarverksamhet i ett koncentrationsläger
  5. Venus - Peter O'Toole i en märklig (romantisk?) komedi.
  6. Oldboys - Hong Kong style våldsfilm
  7. Grave of the Fireflies - En fantastisk bra men väldigt sorglig tecknad film från Japan
  8. Look both ways - Engelsk independent film som är sevärd
På bokfronten är det lite glesare av naturliga själ:
  1. Vad hände på vägen till Damaskus? - Lena Einhorns religionshistoriska berättelse om Paulus, den kristna kyrkans första och främsta apostel. Man lärde sig väldigt mycket och oavsett om man håller med om slutsatsen, är troende eller inte kan jag rekommendera den bara för den lättlästa och allmänbildande värdet.
  2. Volvo Lastvagnar - Erlend Loe, en mycket rolig bok som inte låter sig beskrivas lättvindigt. Väldigt norsk humor enligt mig.
Ha det bra

1 comment:

Anonymous said...

"Parfymen" har jag sett, helt OK. Särskilt slutet - höhöhö...

"Oldboy" gav jag upp efter ca 45 minuter, somnade. Får ge en ny chans när jag är lite piggare. Den har fått fna betyg. (Har dock generellt svårt för asiatfilmer, alla ser ju likadana ut så det är nästan omöjligt att hålla redan på rollfigurerna.)